Eco Scoala

Eco-Schools este un program pentru managementul mediului si certificarea şcolilor care-l implementeaza, coordonat la nivel international de Fundatia de Educatie pentru Mediul Inconjurător (FEE), ce reuneşte 81 de organizatii din 68 de tari, care actioneaza la nivel national în domeniul educaţiei pentru o dezvoltare durabilă. Dintre acestea, în anul 2017, 67 de tari au implementat Programul mondial ECO-SCHOOLS. Pe plan mondial, Programul este sustinut de Uniunea Europeană, UNESCO şi UNEP (Programul Natiunilor Unite pentru Mediu).

Programul Eco-Scoala a debutat pe mapamond ca program-pilot, in anul 1994, pornind de la necesitatea implicării tinerilor in  gasirea de solutii la provocările impuse de dezvoltarea durabilă la nivel local. Ȋn anul 2017 au participat 51 454 de scoli din lume, din care 16 941 detin Certificat de Eco-Scoala si Steagul Verde. Un numar de peste 19 000 000 de copiii si tineri, peste 1 400 000 de cadre didactice s13 221 de autoritati locale dezvolta acest program în lumea intreaga.

CRITERII INTERNATIONALE CE TREBUIE INDEPLINITE

  1. Parcurgerea celor 7 pasi (conform documentatiei).
  2. Toti elevii implicati: activitati si initiativa
  3. Implementarea cel putin a unei teme dintre cele propuse de coordonarea internationala.
  4. Legaturi pe internet cu alte scoli, pe probleme de mediu.
  5. Activitati desfasurate în colaborare cu alte unitati scolare din comunitatea locala.
  6. Parteneriate viabile cu autoritatile locale.
  7. Implicare continua pentru obtinerea unor performante de mediu.

Dupa obtinerea Steagului Verde, unitatea scolar are obligatia de a derula cel putin doua teme din cele impuse de coordonarea internationala.

In Romania, Programul Eco-Scoala a debutat în anul 1999 cu doar 5 şcoli pilot, ajungându-se în 2009 la 424 de unităţi scolare, sub coordonarea Centrului Carpato-Danubian de Geoecologie, in calitate de membru cu drepturi depline al FEE. De-a lungul timpului, circa 850 de unitati scolare (gradinite, scoli generale, licee, colegii, grupuri scolare, scoli speciale, cluburi sau palate ale copiilor) din România au derulat programul, la finalul anului scolar 2017/2018 fiind active un număr de 305.

SE IMPUN:

  • sprijinul activ al conducerii scolii si al autoritatilor locale;
  • dorinta de implicare a elevilor în procesul de luare a deciziilor şi crearea posibilităţilor de a acţiona la orice nivel;
  • implicarea activă a intregului corp didactic al unităţii şcolare;
  • dorinţa de a începe si continua o acţiune cu rezultate pe termen lung;
  • un coordonator cu initiativa, altruist, energic si cooperant.

Beneficiile programului

ELEVII:

  • invata sa cunoasca problemele mediului in care traiesc;
  • devin constienti de necesitatea implicarii in problemele mediului;
  • devin mai atenti si mai preocupati de probleme mediului inconjurator;
  • fac legatura intre problemele locale si cele globale;
  • inteleg mai bine problema dezvoltarii durabile;
  • isi dezvolta capacitatea de a lua decizii si de a deveni lideri;
  • devin protagonisti ai propriei lor educatii;
  • isi dezvolta abilitatile, deprinderile si cunostintele;
  • se familiarizeaza cu un vocabular adecvat privind mediul inconjurator;
  • sunt pusi in situatii inedite, practice, devenind responsabili de propriile lor actiuni;
  • isi pun intrebǎri asupra problemelor de mediu si se gândesc la posibile solutii;
  • invata sa realizeze un proiect pe baza informatiilor acumulate pe teren;
  • exerseaza folosirea Internet-ului in comunicarea cu alti elevi care au aceleasi preocupari;
  • schimba experiente si comunica cu alti elevi din tara sau de pe glob;
  • contribuie la formarea propriei personalitati, prin participarea la diverse actiuni instructiv-educative cu caracter ecologic, ce ofera acestora o gama larga de preocupari in diferite domenii ale cunoasterii: arta, literatura, muzica, stiinte etc.
  • isi dezvolta  creativitatea, spiritul critic, capacitatea  de a  lucra in echipa si de a lua lua decizii pentru atingerea scopului propus;
  • invata sa se comporte ca buni cetateni.

Cadrele didactice:

  • se remarca intr-un program international care functioneaza de 29 de ani in lume si de 15 ani in România;
  • inteleg mai bine problemele de mediu si impactul lor asupra comunitatii din care provin;
  • exerseaza folosirea Internet-ului si noilor tehnologii ca instrumente educative;
  • impartasesc experiente cu alte cadre didactice din tara si din lume;
  • sunt pusi ȋn situatia de a fi apreciati de proprii elevi si de comunitatea din care fac parte;
  • devin mai atenti si mai preocupati de problemele mediului inconjurator;
  • sunt recompensati cu diplome ce atesta implicarea lor intr-un program international;
  • in functie de nivelul de implicare, primesc premii si distinctii din partea CCDG.

Unitatea scolara:

  • se remarca intr-un program international cotat ca având cel mai mare impact la nivel mondial, prin participarea a circa 10 milioane de copii, tineri si cadre didactice, din 48 de tari de pe toate continentele;
  • stabileste legaturi cu alte scoli de pe glob, pe baza platformei Linking Project;
  • se implica mai mult in problemele de mediu, imbunatatind mediul scolar cu ajutorul elevilor (amenajarea spatiului verde din jurul scolii etc.);
  • realizeaza venituri prin valorificarea deseurilor recuperabile;
  • realizeaza economii financiare prin reducerea consumului de apa si energie si reducerea cantitarii de deseuri;
  • isi imbunatateste imaginea in rândul comunitatii;
  • isi creeaza propria identitate in formarea educatiei ecologice a copiilor/tinerilor;
  • prin activitatile de proiect, va promova valorile scolii;
  • ofera copiilor / tinerilor posibilitatea de a imbina notiunile teoretice cu o diversitate de aplicatii practice formale si nonformale.
  • participa la concursurile internationale gestionate de FEE;
  • primeste recunoastere internationala, Cerificatul Mondial de Eco-Scoala si Steagul Verde fiind simboluri ale dezvoltarii durabile.

Comunitatea locala:

  • identifica mai usor problemele locale de mediu;
  • realizeaza informarea si constientizarea membrilor comunitatii locale prin organizarea unor campanii ecologice;
  • realizeaza mai usor parteneriatul intre membrii comunitatii si diferite institutii;
  • dobândirea unui comportament ecologic in rândul elevilor se reflecta si in comunitate;
  • implica, in folosul intregii comunitati, elevii in actiuni efective de ecologizare a mediului, de exemplu activitati  de igienizare si ecologizare a localitatii, refacerea spatiilor verzi in colaborare cu autoritatile locale.

https://www.ccdg.ro/despre-ccdg#